Co dělat při dopravní nehodě
19.10.2020

Co dělat při dopravní nehodě

Stačí chvilka nepozornosti, a i vy se můžete během chvilky zařadit do nepopulárních statistik o dopravních nehodách. Většina nehod skončí jen odřeným lakem nebo promáčklinou, jednou za čas se ale může stát na silnici něco závažnějšího. Je proto dobré znát postup, jak při lehčích i těžších nehodách postupovat, abyste neměli problémy s policií, nahlášením pojišťovně, ani následnou opravou.

 

Co dělat při lehké nehodě

Doporučený postup se liší podle toho, k jaké škodě během nehody došlo. Za lehčí nehody se považují případy, kdy nedošlo ke škodě vyšší než 100 000 Kč, nebyl nikdo zraněn a nebyl poničen majetek třetí osoby. V těchto situacích není třeba nehodu hlásit policii a veškeré náležitosti vyřeší mezi sebou účastníci nehody.

Jak postupovat?

  • Pokud řídíte, je třeba zastavit, zapnout výstražná světla, obléct si reflexní vestu a bezpečně vystoupit z vozu.
  • Spolu s druhým účastníkem nehody je třeba písemně vyplnit evropský záznam o nehodě, který je součástí povinné výbavy vozu, a ten oba podepíšete. V tomto dokumentu se popíše průběh nehody, škody i viník nehody.
  • Vše je dobré si zdokumentovat. Vozy si tedy vyfoťte, zajistěte jiné důkazy, případně si vezměte kontakty na svědky, kteří nehodu viděli.
  • Poté nahlaste pojistnou událost pojišťovně, která vás poté provede celým procesem získání pojistného. Nehoda se nahlašuje u pojišťovny viníka. K tomu slouží asistenční linky pojišťoven. Pokud u sebe nemáte jejich telefonní číslo, můžete volat na číslo 1224, kde vám pomůžou vše dořešit.
  • Pokud jste v nehodě tím poškozeným, doporučujeme si poznačit údaje o viníkovi nehody, především jeho jméno, příjmení, bydliště, typ a SPZ vozidla, pojišťovnu a číslo zelené karty.
  • Pokud potřebujete opravit svůj vůz, můžete navštívit náš autorizovaný servis ŠKODA a Volkswagen, který kromě opravy obstará také jednání s pojišťovnou při vyřizování pojistné události.

U které pojišťovny se nehoda nahlašuje?

Pokud jste nehodu zavinili vy, máte povinnost poskytnout poškozenému všechny potřebné údaje, aby mohl uplatnit své právo na náhradu škody. Poté doporučujeme neprodleně škodní událost nahlásit své pojišťovně.

Pokud jste vy na straně poškozeného a chcete uplatnit svůj nárok na náhradu škody, událost můžete nahlásit u pojišťovny viníka. Nehodu tedy můžou u pojišťovny nahlásit obě strany – jak viník, tak poškozený – vždy ale u pojišťovny viníka.

Důležité: Nezapomeňte, že povinné ručení je třeba mít při jakékoli jízdě s vozem. V případě, že si kupujete nový nebo ojetý vůz, vyřiďte si pojištění vozidla přímo u daného prodejce, abyste odjeli s pojištěným vozem.

 

Co dělat při vážné nehodě

Pokud jste se stali účastníkem (nebo svědkem) vážnější dopravní nehody, je třeba se chovat tak, abyste situaci ještě více nezhoršili a zároveň maximálně pomohli zraněným. Za vážnější nehodu se považuje případ, kdy došlo ke škodě vyšší než 100 000 Kč, byl při ní někdo zraněn nebo došlo ke škodě na majetku třetí osoby. V těchto případech je také třeba k nehodě zavolat policii.

Jak postupovat?

  • Pokud řídíte, je třeba nejprve zastavit auto, vypnout motor, zapnout výstražná světla a obléct si ještě ve voze reflexní vestu.
  • Poté opatrně vystupte z vozu tak, abyste neohrozili sebe, ani potenciálně projíždějící řidiče. Na silnici umístěte výstražný trojúhelník.
  • V případě, že s vámi v autě jedou další cestující, měli by opustit auto a postavit se do bezpečné zóny, kde nebudou ohrožováni projíždějícími vozidly (například za svodidla).
  • Poté je třeba zjistit, jaká je situace, a zavolat pomoc telefonátem na linku 112. Dispečer už vás navede k dalším krokům, jako je popsání situace, vyproštění zraněných, poskytnutí první pomoci a zabezpečení místa nehody, aby nedošlo k dalšímu poškození do příjezdu záchranných složek.
  • Snažte se chovat tak, abyste neztížili vyšetřování nehody a respektujte pokyny záchranných složek.

Nehoda: přestupek nebo trestný čin?

Policie vyhodnotí, zda při nehodě došlo jen k přestupku nebo k trestnímu činu. V případě, že se bude jednat o přestupek, pak viníka čeká postih za porušení pravidel silničního provozu a stejně jako v případě lehčích nehod řešení náhrady škody pojišťovnou.

V případě, že má nehoda vážné důsledky, může být její zavinění označeno za trestný čin. Poté se vše řeší v rámci správního řízení. Vždy záleží na okolnostech, průběhu a následcích nehody.

Oprava po nehodě

Pokud je vaše auto po nehodě nepojízdné nebo není bezpečné, abyste s ním nadále jezdili po komunikacích, je třeba zavolat asistenční službu, která zajistí odtah. V dispozici jsou vám naši pracovníci na nonstop lince 728 702 696. Po odtahu do servisu poté zajistíme jak opravu vozidla, tak jednání s pojišťovnou při vyřizování pojistné události.

 

Jak vám při nehodách pomůžou vozy ŠKODA

Tísňové volání

Jedním z nejdůležitějších bezpečnostních prvků ve vozech ŠKODA je tísňové volání (součást balíčku služby ŠKODA Connect – Care Connect) neboli eCall, jež je zdarma po celou dobu životnosti vozu.

V případě, že airbagy zaznamenají větší nehody, vůz automaticky naváže spojení s tísňovou linkou 112. Jejím pracovníkům zároveň pošle informace o pozici vozu, směru jízdy, počtu pasažérů v autě a o závažnosti kolize.

Systém je možné také aktivovat za pomoci tlačítka, což se hodí nejen v případě, že jste se sami dostali do problémů, ale také pro případy, že jste se stali svědky nehody.




O AUTOROVI AUTO-OPAT

Jsme autorizovaný dealer značek ŠKODA a Volkswagen. Podívejte se na naši nabídku nových vozů nebo ojetých vozů, případně můžete využít služeb autorizovaného servisu v Praze.

MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT

Bezpečnostní pásy v autě: vše o bezpečném poutání

Slovník bezpečnostních a asistenčních systémů ŠKODA

Záchranářská ulička

Dálniční známky 2021