Asi každý řidič řeší každoročně otázku, zda jsou stávající pneumatiky použitelné, nebo již přišel čas je vyměnit za nové. V tomto článku se dozvíte, jak správně změřit hloubku dezénu a usnadnit si rozhodování.
Většina řidičů řeší tento problém obvykle dvakrát do roka, při výměně letních pneumatik za zimní a naopak. V případě, že nekupujete novou sadu pneumatik, je hlavním signálem nutnosti výměny právě hloubka vzorku:
Pravidelná kontrola stavu je nutností, protože opotřebená pneumatika je více vystavena riziku defektu a aquaplantingu. Navíc se významně zhoršují její vlastnosti brzdění a přilnavosti k vozovce, nehledě na riziko případné pokuty. Před samotným měřením je nutné zastavit auto v rovině a vytočit přední kola do co největšího úhlu, aby k nim vznikl co nejlepší přístup.
Ideální metodou je měření hloubky vzorku na pneumatikách hloubkoměrem, který se přiloží k podélné drážce přibližně čtyři centimetry od bočního pláště. Tento malý a cenově dostupný nástroj lze zakoupit v každém autoservisu, hobby marketu, případně u benzínových pump. Pokud hloubkoměr nevlastníte, existuje několik dalších metod měření.
Potřebujete poradit s vyhodnocením opotřebení pneumatik, objednáním nových pneumatik nebo výměnou pneu v Praze?
Drážky běhounu bývají často vybaveny gumovými destičkami, které jsou rozmístěny ve středu pneumatiky. V momentě, kdy se drážka stane rovnoměrnou se zbytkem pneumatiky jedná se o jasný signál, že je třeba ji vyměnit za novou. Místo umístění destičky je označeno značkou na boku pneumatiky (nejčastěji se jedná o logo a zkratku TWI – Tread Wear Indicator). U zimních pneumatik je indikátor označen nejčastěji značkou vločky.
Potřebujete poradit s vyhodnocením opotřebení pneumatik, objednáním nových pneumatik nebo výměnou pneu v Praze?
Číselný ukazatel opotřebení je speciální případ výše zmíněného indikátoru sjetí, kdy se ukazatel skládá ze stupnice čísel vyražených do běhounu. Čísla se v průběhu opotřebení postupně smazávají a odpočítávají tak čas nutné výměny. U tohoto systému se nejčastěji lze setkat u dražších značek pneumatik Nokian a Matador.
Tato možnost měření není mezi experty doporučována, dá se ovšem použít jako rychlý způsob ověření. Mince se zasune do drážky v běhounu a podle toho, jak hluboko se dostane, lze určit míru opotřebení. U letních pneumatik lze použít 5 korunová mince, která se do běhounu zasune tak, aby bylo číslo 5 převráceně. Pakliže je vidět celá převrácená pětka, je třeba pneumatiku vyměnit.
U zimních pneumatik se používá mince 50 korunová (5mm) nebo 2 eurová (4mm), pakliže je vidět vnější okraj, pneumatika je sjetá. Takto naměřené hodnoty jsou ovšem pouze orientační.
Jsme autorizovaný dealer značek ŠKODA a Volkswagen. Podívejte se na naši nabídku nových vozů nebo ojetých vozů, případně můžete využít služeb servisu v Praze.
Jak správně tvořit záchranářskou uličku od 1. 10. 2018
Kolik stojí dálniční známky na rok 2021 u nás, v Rakousku, Německu nebo na Slovensku