Jak spolehlivě určit hloubku dezénu pneumatiky?
04.04.2019

Jak spolehlivě určit hloubku dezénu pneumatiky?

Asi každý řidič řeší každoročně otázku, zda jsou stávající pneumatiky použitelné, nebo již přišel čas je vyměnit za nové. V tomto článku se dozvíte, jak správně změřit hloubku dezénu a usnadnit si rozhodování.

Většina řidičů řeší tento problém obvykle dvakrát do roka, při výměně letních pneumatik za zimní a naopak. V případě, že nekupujete novou sadu pneumatik, je hlavním signálem nutnosti výměny právě hloubka vzorku:

  • Minimální hloubka dezénu letní pneu – 1.6 mm
  • Minimální hloubka dezénu zimní pneu – 4.0 mm

Pravidelná kontrola stavu je nutností, protože opotřebená pneumatika je více vystavena riziku defektu a aquaplantingu. Navíc se významně zhoršují její vlastnosti brzdění a přilnavosti k vozovce, nehledě na riziko případné pokuty. Před samotným měřením je nutné zastavit auto v rovině a vytočit přední kola do co největšího úhlu, aby k nim vznikl co nejlepší přístup.

Ideální metodou je měření hloubky vzorku na pneumatikách hloubkoměrem, který se přiloží k podélné drážce přibližně čtyři centimetry od bočního pláště. Tento malý a cenově dostupný nástroj lze zakoupit v každém autoservisu, hobby marketu, případně u benzínových pump. Pokud hloubkoměr nevlastníte, existuje několik dalších metod měření.

Potřebujete poradit s vyhodnocením opotřebení pneumatik, objednáním nových pneumatik nebo výměnou pneu v Praze?

Ukazatel opotřebení

Drážky běhounu bývají často vybaveny gumovými destičkami, které jsou rozmístěny ve středu pneumatiky. V momentě, kdy se drážka stane rovnoměrnou se zbytkem pneumatiky jedná se o jasný signál, že je třeba ji vyměnit za novou. Místo umístění destičky je označeno značkou na boku pneumatiky (nejčastěji se jedná o logo a zkratku TWI – Tread Wear Indicator). U zimních pneumatik je indikátor označen nejčastěji značkou vločky.

Potřebujete poradit s vyhodnocením opotřebení pneumatik, objednáním nových pneumatik nebo výměnou pneu v Praze?

Číselný ukazatel opotřebení

Číselný ukazatel opotřebení je speciální případ výše zmíněného indikátoru sjetí, kdy se ukazatel skládá ze stupnice čísel vyražených do běhounu. Čísla se v průběhu opotřebení postupně smazávají a odpočítávají tak čas nutné výměny. U tohoto systému se nejčastěji lze setkat u dražších značek pneumatik Nokian a Matador.

Měření mincí

Tato možnost měření není mezi experty doporučována, dá se ovšem použít jako rychlý způsob ověření. Mince se zasune do drážky v běhounu a podle toho, jak hluboko se dostane, lze určit míru opotřebení. U letních pneumatik lze použít 5 korunová mince, která se do běhounu zasune tak, aby bylo číslo 5 převráceně. Pakliže je vidět celá převrácená pětka, je třeba pneumatiku vyměnit.

U zimních pneumatik se používá mince 50 korunová (5mm) nebo 2 eurová (4mm), pakliže je vidět vnější okraj, pneumatika je sjetá. Takto naměřené hodnoty jsou ovšem pouze orientační.

 

O autorovi AUTO-OPAT

Jsme autorizovaný dealer značek ŠKODA a Volkswagen. Podívejte se na naši nabídku nových vozů nebo ojetých vozů, případně můžete využít služeb servisu v Praze.

Mohlo by vás také zajímat:

Jak správně tvořit záchranářskou uličku od 1. 10. 2018

Kolik stojí dálniční známky na rok 2021 u nás, v Rakousku, Německu nebo na Slovensku

Portál občana: bodový systém řidiče online

Jaké jsou výhody autosalonu ojetých vozů